Vårt arbete mot bluffannonser
Bluffannonser som sprids på sociala medier har på kort tid blivit ett av de största hoten mot både allmänheten och det förtroende som svenska medier bygger sin verksamhet på. Genom att falskeligen använda kända journalister och publicister i annonser – ofta kopplade till bedrägerier och olagliga investeringserbjudanden – luras människor att tro att innehållet är legitimt. Följden blir stora ekonomiska förluster, psykisk press och en urholkning av tilliten till medier.
TV4 arbetar aktivt för att stoppa spridningen av falska annonser som utnyttjar våra profiler. Som en av huvudmännen i publicistorganisationen Utgivarna driver TV4 även ett bredare branschgemensamt arbete för att motverka bluffannonser, stärka skyddet för publiken och öka ansvaret hos de globala plattformarna.
Ett viktigt steg i detta arbete är den polisanmälan som Utgivarna riktat mot Metas VD Mark Zuckerberg. Anmälan gäller de återkommande bedrägerier på Facebook där svenska journalister och mediebolag används som dragplåster utan samtycke, trots långvariga anmälningar och upprepade påpekanden till Meta om problemets omfattning.
Så gör du om du ser eller har blivit utsatt för en bluffannons
Om du tror att du är utsatt för ett bedrägeri på Facebook:
- Kontakta omedelbart din bank och spärra dina bankkort
- Polisanmäl händelsen via 114 14 eller genom att besöka en polisstation
- Anmäl den falska annonsen till Facebook
Om du ser en bluffannons:
Så anmäler du till Facebook
- Klicka på de tre punkterna (Alternativ) bredvid inlägget.
- Välj Anmäl inlägg.
- Klicka på Bluff, bedrägeri eller falsk information.
- Välj Delar falsk information och specificera typ av falsk information.
- Klicka på Klart för att skicka in anmälan.
Spara gärna en skärmdump av annonsen.
Polisanmäl händelsen och mejla sedan skärmdump och information till info@utgivarna.se, så förmedlar Utgivarna ärendet till det mediebolag som utnyttjats.
Polisanmälan mot Metas VD Mark Zuckerberg
Utgivarna har polisanmält Metas vd Mark Zuckerberg.
Anmälan gäller Metas upprepade underlåtenhet att stoppa de bluffannonser som systematiskt utnyttjar svenska journalister och mediebolag på Facebook. På plattformen publiceras vilseledande annonser i kommersiellt syfte, samtidigt som Meta fortsätter att tjäna pengar på trafiken de genererar.
Läs mer om polisanmälan här.
Ny film: Medieprofiler berättar om hur de utnyttjas i bluffannonser
Utgivarna, där TV4 är en av huvudmännen, presenterar nu en film där några av Sveriges mest välkända journalister beskriver hur deras namn och ansikten används i kriminella annonser på Metas plattformar, framför allt Facebook.
Bluffannonserna har drabbat tusentals människor ekonomiskt och känslomässigt, samtidigt som Meta fortsatt att tjäna pengar på att publicera dem.
Anders Holmberg, Olof Lundh, Jenny Strömstedt och Lisbeth Åkerman medverkar i filmen.
– Det är oacceptabelt att Meta tillåter bedragare att lura publiken i den här omfattningen, med mig och andra nyhetsprofiler som dragplåster, säger Anders Holmberg.
– Det är upprörande att ett globalt och börsnoterat bolag som Meta inte bara deltar utan även tjänar pengar på den här brottsligheten, säger Olof Lundh.
– Metas totala brist på ansvar drabbar både privatpersoner och förtroendet för etablerade mediehus. Det gör mig otroligt upprörd att bli använd för att lura människor vars förtroende jag arbetat ett helt liv för att vinna, säger Jenny Strömstedt.
– Att Meta tjänar enorma summor på att låta bedragare härja fritt och använda oss som bete är cyniskt och avskyvärt. Nu är det dags att Meta tar sitt ansvar och stoppar bluffannonserna, säger Lisbeth Åkerman.
Se filmen nedan.