TV4 lämnar marknätet
Från och med den 12 januari 2026 upphör TV4:s sändningar via marknätet. Det innebär att kanalen inte längre kommer att vara tillgänglig för hushåll som ser TV4 gratis via TV-antenn.
Majoriteten av svenska hushåll tittar redan på TV4 via digitala plattformar eller genom sin operatör, och för dem kommer tittandet att fortsätta precis som vanligt.
Att finnas i marknätet är inte längre en förutsättning för att TV4 ska nå ut på ett kommersiellt hållbart sätt. Beslutet ligger i linje med den svenska publikens förändrade medievanor och TV4:s pågående digitala transformation, där vi fokuserar våra resurser på TV4 Play.
TV4:s nuvarande marknätstillstånd upphör den 31 december 2025. Bolaget har ansökt om ett tillfälligt sändningstillstånd fram till och med den 12 januari 2026. Om detta beviljas kommer sändningarna att avslutas därefter.
Här har vi samlat information om beslutet, vad det innebär för dig som tittare och var du kan vända dig för att få support.
Om beslutet
Hur påverkas TV4:s innehåll av beslutet?
TV4:s innehåll kommer inte att påverkas av beslutet att lämna marknätet. Vår unika mix av nyheter, underhållning, drama och sport kommer fortsatta vara tillgängligt via TV4 Play och genom TV-operatörer.
Vad säger beslutet om TV4:s samhällsroll framåt?
TV4 ska fortsätta samla Sverige med trovärdig journalistik, stark underhållning och berättelser som berör. Genom TV4 Play och etablerade samarbeten med operatörer når vi fortsatt ut i hela landet och gör det med samma ambition som alltid: att vara en fri, oberoende röst som bidrar till demokrati, gemenskap och förståelse.
Hur länge har TV4 sänt via marknätet?
TV4 började sända via marknätet den 2 mars 1992. Vi blev därmed den första kommersiella kanalen att erbjuda ett bredare utbud för tittare över hela landet över marknätet. För det hade vi ett särskilt tillstånd, där vi i gengäld hade ett ansvar att erbjuda innehåll av allmänintresse.
När marknätet senare digitaliserades försvann denna exklusivitet. TV4 har alltid burit hela kostnaden för sändningarna via egna reklamintäkter, aldrig via TV-licensen eller public service-avgiften.
Kommer TV4 att återvända till marknätet i framtiden?
Det finns inga planer på att återvända till marknätet. Beslutet är en del av TV4:s långsiktiga strategi att fokusera på digital distribution via TV4 Play och samarbeten med operatörer.
Vem som berörs
Vem påverkas utav TV4:s beslut?
Förändringen berör en liten andel av befolkningen. Enligt en undersökning beställd av TV4 använder endast cirka fyra procent av svenska hushåll marknätet som sin enda TV-distribution.
Majoriteten ser redan TV4 via fiber, kabel, parabol eller digitalt via TV4 Play. För dem är det fortsatt möjligt att se TV4 precis som vanligt, via digitala plattformar eller genom operatör.
Hur vet jag om jag tittar på TV4 via marknätet?
Det kan vara lite knepigt att veta hur man får sin signal till sin TV men bor du i villa, småhus eller stuga och har en ”gaffelantenn” på taket och enbart kan se SVT och TV4 får du troligtvis din signal via marknätet.
Bor du i ett flerbostadshus eller om du har tillgång till fler kanaler än TV4 och SVT på din TV får du troligen inte signal via marknätet. Det är bra att känna till att om du bor i flerbostadshus och fastighetsägaren tar emot signalerna via marknätet så kommer de behöva ordna med en annan lösning innan årsskiftet.
Oavsett om du bor i villa, småhus, stuga eller flerbostadshus så kan du från och med 10 november kontrollera om du tittar på en signal som kommer från marknätet genom att titta på TV4 kanalen kl. 14 eller kl. 19.30 varje dag. Om du ser en skylt i nederkant med information om nedsläckningen så kommer du att påverkas och behöver titta på alternativ. Skylten visas i ungefär 2 minuter.
Hur påverkas äldre och teknikovana tittare av förändringen?
Vi är medvetna om att förändringen kan innebära en utmaning för vissa grupper, särskilt äldre och teknikovana. Därför arbetar vi aktivt för att stötta dessa tittare, både innan och efter att sändningarna i marknätet upphör. Vi uppmuntrar också anhöriga, hyresvärdar och fastighetsägare att hjälpa till med att dela information och bistå de som behöver extra stöd.
Alternativ för att fortsätta titta på TV4
Vad kommer det att kosta att titta på TV4?
En stor del av innehållet på TV4 Play kommer fortsatt vara gratis och finansieras av reklam, precis som i vanlig TV. Vill man ha ett större utbud eller innehåll utan reklam finns det ett flertal abonnemang tillgängliga.
TV-distributörer är fria att själva sätta pris mot slutkunderna. I de flesta fall så erbjuds TV4 i samtliga tillgängliga tv-paket via distributörerna, och TV4, Sjuan och TV12 ingår som en del av de grundutbud som distribueras till flerbostadshus.
Om jag tittar på TV4 via marknätet, vilka alternativ har jag för att kunna fortsätta titta på TV4 efter årsskiftet?
För att kunna fortsätta titta på TV4 efter den 12 januari 2026 så finns det följande alternativ:
Skapa ett kostnadsfritt konto på TV4 Play
- Många av våra program går att fortsätta se helt gratis genom att skapa ett kostnadsfritt konto på TV4 Play.
- Allt gratisinnehåll finansieras med reklam, precis som i traditionell TV.
- Vissa program, till exempel sport, filmer och den linjära kanalen, kräver ett abonnemang på ett TV4 Play Plus paket.
Teckna ett abonnemang på TV4 Play Plus
- Det finns flera tillgängliga paket där det billigaste paketet är TV4 Play Plus med reklam som kostar 69 kr, och där man får tillgång till de linjära kanalerna TV4, Sjuan, TV12, TV4 Film, TV4 Fakta och TV4 Guld, samt Film och serier, drama, barnprogram och serier från Hayu och Britbox
- Vill man titta på innehåll utan reklam så finns det möjlighet att köpa TV4 Play Plus utan reklam vilket då kostar 169 kr. Man har då möjlighet att se innehållet från TV4 utan reklamavbrott. Det är dock fortsatt reklamavbrott i de linjära kanalerna.
- Det finns också sportpaket där man utöver innehållet listat ovan får tillgång till Premium Sport.
Kontakta en TV-operatör
- TV4 finns fortsatt kvar i kanalpaketen från TV-distributörer. Där ser du TV4 på samma sätt som idag, direkt i din TV-tablå.
- Nedan så finns kontaktuppgifter till ett antal TV-distributörer på den svenska marknaden:
Tele2
tele2.se/tv4-slutar-sanda-i-marknatet
Telefon: 90 222
Telenor
Telefon: 020-22 22 22
Allente
Telefon: 08-525 081 40.
Telia
Telefon: 90 200
Sappa
Telefon: 0774-444 744
Jag har inte tillgång till internet i mitt hem. Hur gör jag för att fortsätta titta på TV4?
Flera av operatörerna i listan ovan erbjuder paket som inkluderar både TV och bredbandsabonnemang.
Antingen i form av fiberanslutning eller genom mobilt bredband där du får hem en router som kopplar upp på 5G-nätet. Allente har också möjligheten att erbjuda dig tillgång till TV via parabol.
Praktiskt stöd och installation
Jag behöver hjälp med installation av min nya utrustning. Vem kan hjälpa mig?
Det finns flera företag som kan hjälpa till med att installera utrustningen till en kostnad med RUT-avdrag. Du kan söka efter en certifierade antenninstallatör på cant.se.
Nedan kommer några ytterligare förslag på företag som hjälper till med installationer i hemmet:
- Hemfixarna.se
- Datorkirurgen.se
- Smartheminstallationer.se
- Veteranpoolen.se
- Clasfixare.se
- Elgiganten.se
- Smartify.se
- Elon.se
- Techbuddy.se
- Hothelp.se (Stockholms län)
Jag bor i ett flerbostadshus och ser skylten om att TV4 kommer att släckas.
Först och främst, kontakta din hyresvärd och informera om att de behöver ordna så att du även efter den 12 januari 2026 kommer att kunna titta på TV4.
Om hyresvärden meddelar att de inte kan ordna med detta fortsättningsvis, så kan du fortfarande skaffa ett tv-abonnemang direkt från en av distributörerna listade ovan.
Jag är hyresvärd eller fastighetsägare och behöver se till att de boende i min fastighet kan fortsätta titta på TV4.
Kontakta er TV-installatör för besked om installation och hårdvarukostnad för att ta emot TV via satellit i er anläggning/fastighet. Du kan söka efter en certifierade antenninstallatör på cant.se.
Följande aktörer som kan hjälpa dig med att ordna med licens för TV4:
Email: foretag@allente.se
Telefon: 0770-77 27 27
Email:agent@sappa.se
Telefon: 031-774 10 40